Aaron 1år – mannen som inte har bråttom…

Förutom att förevisa fina blingo kläder åt den som är intresserad besöker jag och Aaron fortfarande varje vecka en fysioterapeut. Han har gjort framsteg sedan vi började i augusti, men ganska lite med tanke på att han är 1 år gammal och kryper eller står inte ännu. Alla kroppsdelar fungerar skilt men samspelet funkar kanske inte som det enligt vissa normer ”borde”. Fysioterapeuten vi gått hos är som tur en mycket erfaren och trevlig kvinna som sett ett och annat under sin 20 år långa karriär. Hon har sagt flera gånger att hon inte tror att han har någon neurologisk avvikelse men att vi nog måste fortsätta med terapin och övningarna hemma. Han kommer lite framåt sidlänges ålande men hålls inte riktigt i krypställning utan hans ben glider åt sidorna som han skulle vara en liten groda, sitta kan han jättebra men kommer inte alltid från sittställning på magen heller. Vi skall stöda honom då han är på golvet med att hålla honom i krypställning men vi hoppas att han skulle fatta det själv. Han behöver inte lära sig att kräla men krypa borde han göra före han sen kan stiga upp, ta steg och eventuellt gå.

Då jag jämför med de äldre barnen som inte heller varit så tidiga motoriska (krypa vid 10 månader och gå vid 1,3 år) tycker jag att han är lite latare och inte så intresserad av att röra på sig fastän man skulle locka honom men olkika leksaker. På förmiddagarna då större barnen är på dagis brukar Aaron vara mycket missnöjd med att vara på golvet och blir ofta jätte trött snabbt. Ifall han är tillsammans med andra barn som i musiklekisen på torsdagar är han nöjd och alert fastän han inte kommer framåt. På kvällen då alla är hemma är det mycket livat hos oss och svårt att stöda hans krypande eftersom båda större barnen vill ha uppmärksamhet och famn. Både mamman och sonen har varit frustrerade över denna situation en längre tid eftersom jag tror att han skulle vara mycket nöjdare ifall han kunde röra på sig lite mera.

På måndagen då barnen var på dagis och mamma på blingo party gick pappan med sonen till fysion. Denna gång sade terapeuten att hon nog trots framstegen vill ge oss en barnläkartid för att kolla upp Aarons ben. Hon tyckte att som 1-år fyllda borde han nog redan ta stöd, och det gör han ju inte så mycket. Detta känns hemskt i mitt mammahjärta då jag försökt mitt yttersta att göra som terapeuten säger dvs. jumppa exakt enligt alla instruktioner. Det kan ju hända att han bara är jätte jätte långsam. Aaron är nog intresserad av att stå, hans övre kropp är stark men benen inte lika starka så vi försöker hoppa med honom och stöda honom i kryp och ståställning, vilket är ganska tungt fysiskt.  I terapin har han bl.a. legat på en babyjumppaboll så han känner marken under fötterna

Det värsta är att då man inte vet…Vi älskar ju Aaron oberoende om han kan gå eller inte kan som 2-åring men det skär i mitt hjärta då jag inte vet vad jag kan göra för att hjälpa honom. Nästa höst börjar han dagis oberoende och skulle gärna se att han går före det.

Nu efterlyser jag andra som haft barn med liknande ”problem” dvs. att de inte kryper vid 1år och att benen inte är starka. Vad hände sedan? Vad var diagnosen? Har läst på nätet om svag muskeltonus/hypotoni och de flesta har väl lärt sig gå, men senare än ”normalt”. Vill gärna höra mera om någon vill berätta!

Arska1år

9 thoughts on “Aaron 1år – mannen som inte har bråttom…

  1. Kanske det inger dig lite hopp om jag berättar om en vän som lärde sig gå först vid dryga 2 år och 2 månader. Känner inte till bakgrunden men vad jag förstått hade hon inget intresse för att gå före det. Hoppas allt löser sig med Aaron!

    • Jo det ger nog lite hopp alltid då man hör om andra som ”bara” varit sena motoriskt. Nu blir det ju ändå vinter snart så trodde inte han skulle gå ändå…:)

  2. min moster började först gå vi 1 år 7 mån och så har jag en bekant här nära oss vars son nu e 2 år och just lärt sig gå, han började kanske krypa lite på året, så visst finns det såna, andra snabbare vissa långsammare. Här tyckte jag att Elin va så fruktansvärt sen då hon vi 1 år 2 mån började gå då Edith redan vid 9 månader trippade iväg. Agner började ju nu är just vi året. Heja heja Aaron!🙂

  3. Arska sötnosen. Han har inte bråttom utan chillar och tar sin tid🙂 Försök att inte stressa före ni har läkarens utlåtande om saken! Goolga inte, då hittar man alltid något som är passar in på ens barns symptom eller beteende.. många pussar till er!!

  4. Jag tror också att Aaron ”bara” tar det i egen takt men såklart vill ni ju veta med säkerhet att de inte är frågan om ngt annat. Desto mera ni vet vad det är frågan om, detso lättare har ni att vet vad ni skall göra o hur ni skall förhålla er till det. Heja heja lilla typen, och hela familjen❤❤ allt ordnar sig❤ stor kram av Gumi🙂

  5. vad jag har hort e alltid tredje barnen ofta ‘lata’ for de har ju tvo andra som gor allt, david syster tala int foren 18 manader (vet int vad normal older e ) for hon hade 2 andra syskon som tala for henne, int behover Aaron go ner han har tvo syskon som han kan kolla po ner de springer runt🙂 fast om han e missnojd so de e ju trokigt, hoppas ni hittar en losning eller so e de bara tids froga…. kram

Kommentera

