”Livsremppa”

Har inte riktigt haft ork för bloggen nu, som någon kanske märkt ifall den råkat hit i misstag. Bollar mellan två världar, en värld där jag inte vill håsa och stressa utan ta det lugnt OCH en värld där jag vill leva enligt sunda livsvanor och bara äta hälsosamt, träna och umgås med familjen. Målet är att kunna kombinera dessa två världar. Att skitta fastklistrad vid datorskärmen många timmar om dagen är onödigt, men ändå finns det många greijer som måste göras där dagligen (som blingomail, beställningar mm.). Men nu vill jag berätta lite om det jag håller på med för är så inspirerad!

Kort och konsist kan jag berätta att jag börjat ett intressant 10-veckors träningsprogram via Fitfarm som jag hoppas förbättra mina matvanor samt få mig att träna regelbundet för att orka bättre. Målet är absolut inte att banta utan att må fysisk bra, bli starkare och göra detta till min nya livsstil. Det viktigaste är ju att äta regelbundet (max. 3-4t paus mellan måltiderna), rätt mängd av rätta saker och träna! Den här veckan har mest gått åt till att bli van med min nya ”diet” men mycket av maten är jag van med från tidigare som kvark, grynost, gröt, bär, ägg och tycker om allt detta.

Fitfarm är ett företag som skräddarsyr tränings- och kostprogram, erbjuder personal training service och säljer färdiga ”kurser” på internet som denna jag går. Programmet jag kör heter Lite och den är dessutom indelad i 3 olika grupper beroende på ens egen bakgrund. In shape heter min grupp och målet i den är att uppehålla sin nuvarande vikt (man får ha max +5kg extra) bli starkare och må bra. Man får exakta instruktioner på kosten, träningen och så kan man diskutera på Fitfarms forum om allt man undrar över. Det finns skilda träningsprogram som styrketräning på gymet, hemmaträning, kettleball (kahvakuula) och tänjning. Jag kommer att satsa på kahvakuula och hemmaträning samt promenader. De andra två grupperna i Lite heter Move (för sådana som vill gå på grupptimmar) och Weight Loss (de som vill gå ner i vikt). Träningsperioden tar 10 veckor sen kommer det nya program och grupper igen ifall man vill fortsätta.

Träna borde jag 3-4ggr i veckan och realistiskt kommer det att bli kanske 3ggr. Tänker äta så exakt enligt instruktionerna som jag kan men ibland är det omöjligt och då är huvudsaken att man ändå äter. Under dessa 10 veckor får vi ha 2 dagar då vi äter vad vi vill (jippiiii! då blir det fest!). Har nu levt enligt mina ”instruktioner” i ett para dagar och kan säga att jag hittills mått superbra, varit energisk och absolut inte hungrig, tvärtom det är mycket svårt att äta allt det man borde.  Har inte haft nästan alls ”moodswings” , panikattacker eller nedstämdhet. Därmed kan jag konstatera att mycket regelbunda mattider och proteinrikmat passar mig ypperligt! Detta är superspännande och jag ser framemot ändringarna i min kropp och själ. Är mycket motiverad och eftersom jag betalat för detta kan jag inte hitta på ursäkter, dessutom är dieten egentligen inte så konstig så maten smakar bra.

P.s. Ganska lustigt att jag alltid vid denna tidpunkt då barnet varit 10mån-12mån blivit jätte träningssugen men det har alltid tagit slut snabbt eftersom jag märkt att jag är gravid igen? NOT THIS TIME! Nu gäller det för f*n!

P.p.s Detta program passar jätte bra alla som tror att de inte har tid, råd eller…Man får så tydliga instruktioner att man måste bara komma igång, göra det som sägs och äta enligt instruktionerna. No excuses. Just do it. Now. 

bloggbild

7 thoughts on “”Livsremppa”

    • Jag väger maten med min ”old school” våg (inte digital) och försöker lära mig se hur mkt det är på tallriken. Rekommenderar verkligen!

        • Man skall nog i denna grupp dit jag tillhör äta av allt dvs proteiner, kolhydrater och fetter. Mängderna är olika beroende på man/kvinna. Ifall man vill banta mycket har man väl ännu striktare med kolisana och mera aerobiskt. I den här kan man ganska bra byta ut råvaror enligt humör och också ersätta vissa proteiner med pulver. Tex till morgonmålet tillhör 250g äggvita eller 200g grynost eller en viss proteinpulver. Körde först med 250g kvark (fast det inte var ett alternativ i morgonmålet men nog i kvällsmålet) och blandade det med resten av ingredienserna så det blev en jätte god och mättande smoothie. Nu har jag även köpt en till proteinpulver som man kan blanda i gröten och få lite variation. Inte alls så svårt nu efter 5 dagar.

Kommentera

