På tal om mat ännu

Aaron åt idag första gången fingermat, han fick några penne pasta rör och lite höna. Före det hade han nog ätit grönsakspuré. Leona började sin fingermatskarriär i samma ålder och har ätit (oftast) bra sedan dess. Vi skall fortsätta med fingermat men så klart alltid ge något annat först tills Aaron kan äta själv bättre. Lite fundersam ut så han då han försökte ta i pastan. Tuggade omsorgsfullt och spottade ut för stora bitar.

20130410-234302.jpg

20130410-234313.jpg
För övrigt följer vi lite liknande regler här hemma som ”french food rules” som Michaela nämde i sin kommentar till detta inlägg. Vi bjuder barnen på samma mat under bestämda mattider och de äter vad de äter. Inget tvingande funkar hos oss.

Igår smakade Elvin modigt på min Karelska stek som varit 3,5 timmar i ugnen, han tyckte inte om den så valde att äta bara lite potis. Men han smakade ändå. Idag åt han bara penne pastan från hösgrytan (2 portioner) men var mycket glad och lugn i matbordet. Systern däremot busade och slängde maten omkring. Pärlor åt svinen liksom.

20130410-235306.jpg

Denna roliga French food rules planch hittade jag på internet och har den nu som påminnelse och inspiration på kylskåpsdörren. Vissa av punkterna kräver ännu hårt arbete…T.ex. nr 6. att man måste smaka. Ja idealfallet skulle ju vara så men man kan ju inte tvinga en. Och nr.5 så behöver jag väl inte ens säga något om mera…Men vi försöker, försöker och försöker.

2 thoughts on “På tal om mat ännu

  1. Vi har exakt samma planch på kylskåpet =) Jag tycker om den och den är jätte konkret och klar. På hösten var jag helt borttappad med Arthurs ätande när jag hitta den. Han åt lite, var jättekräsen, smaka inte och tog sen äppel/banan en stund efter att vi ätit. Och eftersom jag har svårt med hungriga barn (det är ju eländigt att vara hungrig!) så lät jag honom äta alla möjliga snacks emellan. Så det första jag börja med då var att försöka få honom att äta ordentligt vid målen så att snacks inte sku behövas. Sen hade jag också börja tänka att ”dethär kan jag inte laga för då äter han inte” och visst funderar jag nog ännu också på hur han föredrar maten (han gillar inte blandningar utan så att man ser allt skillt) men jag kan också laga sånt jag vet att han inte älskar. För migsjälv var råden alltså jättebra!

    Och ännu om tvingande. Jag sku aldrig tvinga att äta upp allt, så som min mamma hamnat göra och sitta många timmar vid bordet med typ ärter eller nåt. Det tror jag bara gör att man börjar hata de rätterna. Men sen tror jag igen att det är viktigt att vänja sig med olika/nya smaker och att ”måsta” äta 1-2-3 skedar av nåt kan nog inte på nåt vis vara dåligt. Men sen förstås om det alltid blir en kamp så är det ju ingen idé och det bästa sku ju vara om barnet själv vill smaka på allt. Och alla barn funkar ju så olika och det har precis med temperament att göra som du skrev i förra kommentarerna. Lästa boken om temperament och där var det just om att det hur villig man är att smaka på nåt nytt har precis med temperament att göra.

    Själv är jag överraskad över hur lätt det nuförtiden är att få Arthur att smaka på nytt genom att bara konstatera att han måste göra det. Det att jag säger det som att det är en självklarhet som inte kan omkringgås gör att han vet att han måste göra det och inte sätter sig på tvären. Det är väl också nån form av gränssättning från min sida och en av få saker som faktiskt inte ifrågasätts. Det här ville jag nu bara skriva för att klargöra att det inte är så hemskt som det låter när jag säger att han måste och att vi tvingar honom, utan det är faktiskt rätt konfliktfritt fast jag inte själv trodde att det sku kunna vara så.

    • Vi har också slutat med onödiga snacks men ibland behövs de för att situationen inte skall bli helt hopplös t.ex. om man vet att man inte är hemma i tid till maten så kan barnen få lite cashew nötter för värsta hungern. Men inget sött eller onödigt. Men det där med att smaka på grönsaker funkar tyvärr inte, måste diskutera på hans samtal nästa vecka ifall han smakat på dagis ens på något. Hemma har han inte en endaste gång smakat på grönsaker eller frukt om inte den varit ”gömd i maten” eller i fruktform. För tillfället är det enda som går spenat och då alltså i plättform, har börjat laga själv dem. Speciellt Elvin är mycket ”picky” och drar ut alla små bitar från maten och äter sen bara det som är bekant. Just nu finns det bara inte tid/resurser att sitta med honom ensam i matbordet och säga att ”du måste smaka” då där samtidigt finns 2 andra hungriga barn + hungrig mamma (som nu börjat äta något alltid före jag söker barnen så att jag inte är vrålhungrig). Då vi går ut på veckosluten tar vi nuförtiden alltid ngn lätt lunch med oss för lunchtiden kommer så snabbt annors. Barnen brukar äta jätte bra när man är ute! Spenatplättar & blåbärssoppa funkar superbra!

      Jag försöker ännu hitta mina rutiner med alla 3 barn och det är inte lätt eftersom speciellt Aaron växer hela tiden och äter ganska mycket och ofta. Han måste matas, Leona (som alltid ätit bra) trotsar och vill ha uppmärksamhet och har nu börjat kräva att man matar och sen finns det Elvin som också ibland måste lite matas (speciellt att komma igång). Där står jag som en bläckfisk och försöker få lite mat i alla förrän Pikku Kakkonen börjar och min tur att äta kommer. Situationen är den just nu och om några år helt annan då alla vuxit (Thank God!). Vissa dagar orkar man bättre och vissa sämre. Men inga extra gräl orkar man med maten. Försöker bara hålla situationen lugn och att alla skulle äta lite av något så blodsockren inte dippar allt för lågt. Sen när pappa kommer hem kl.18 äter han och ibland om någon av ungarna inte alls velat äta där före kan de äta sin mat då med honom.

      Skall försöka så småningom inleda det där med att ”Man måste smaka” men iom alla extra stressfaktorer i våra liv på den senaste tiden (flytt & syskon) föröker vi nu bara ta det lugnt. På sommaren är vi alla lediga i 8 veckor och då kanske det är en bra tidpunkt att smaka på nya maträtter?

Kommentera

