Första, andra o tredje…

Med första barnet hann man med ett och annat…musiklekis, babycafén, babybio mm. Jag lagade nästan all babymat själv och det var ekologiskt och planerat, körde delvis med tygblöijor, gav morgon- och kvällsgröt (istället för välling) och ammade i 10 månader.

Med andra barnet lagade jag mindre mat själv, rörde inte en tygblöija, ammade inte lika länge och gav välling då jag inte ”hann” ge mat. Vi började med fingermat vid 5 månader och det funkade bra.

Tredje barnet får det som är lämpligt just då: burkmat, modersmjölk, ersättning, engångsblöijor, välling, smakportioner whatever. ”Wash and go” liksom.

Då jag med första barnet aldrig hade ens hört om ”automatning” är det vardag hos oss då hela jänget är hemma. Folk blir det väl av alla tre sist och slutligen. Får hoppas i alla fall…

Nästa vecka då Aaron fyller 5 månader skall jag dock börja ”styra” vår vardag lite mera och försöka få någolunda dagsrytmer.

20130308-175500.jpg

En nöjd gubbe efter plommonmellis

7 thoughts on “Första, andra o tredje…

    • Första blir ju sen en bortskämd lelligris, andra en ”väliinputoaja” survivor och tredje hänger bara med dvs. Är nöjd med vad som helst? Vet inte, är ju själv uppvuxen som enda barnet…

  1. Jag vet! Jag har ju ”bara” två, men stackars tvåan får nog klara sig med betydligt mindre babylyx. Men bra går det ändå! Du har en trevlig blogg, brukar kika in här ibland🙂

    • Tavk o kiva att du hitta hit! Ska kika in din med! Alla barn efter den första får nog inte lika mkt uppmärksamhet och babylyx, de e bara så…;)

  2. Hejsan råkade kika in hit via en annan blogg. Jag undrar kan du förklara lite mera vad ”automatning” är? Det lät som om något jag kunde ha nytta av sen😉 h. En blivande trebarnsmamma m. tvillingar i magen

    • Hej o välkommen! ”Automatning” e bara ett uttryck som många av mina vänner använder då man matar babyn från flaska utan att själv hålla i den. Då man har flera barn händer det ju ofta att alla ska ha något samtidigt mat, famn o så kanske man inte har möjlighet att amma/ge flaska så där lugnt som man ”borde”.

      Tvillingar e ju nog ett eget kapitel för sig så ifall du inte ammar/delammar kommer du säkert nog att måsta ”automata” den andra babyn?! Inget illa med det, bara göra det skönt gör lilla nabyn med dynor och filtar sim stoder flaskan. Man kan ju sitta bredvid och mata andra babyn sen. Jag brukar ha Aaron i sittern lägsta liggläge och stöda flaskan med en filt och snart kan han nog hålla i flaskan själv också! Men ammar nog ännu också, mysigt och skönt menninte om man har bråttom…

      Kämpa på med graviditeten och sen när trebarnsvardagen börjar. Kom ihåg att be om hjälp!!

Kommentera

