”Mitt 2012”

Tack snälla Camilla för att du skrev detta. Har i flera dagar försökt göra en årskrönika, men det blir bara inget. För mycket har hänt, för många bilder och dessutom får jag inte bilderna lika stora och texten på rätt sätt. Fick riktigt stress av hela greijen, och det behöver jag inte alls extra av så det blir nu då bara en förkortad version av en ”fin och avancerad krönika”. Viktigast är väl ändå att man för sig själv har gått igenom det gångna året och reflekterat över allt som hänt, och det var minsann mycket!

Inte visste jag i slutet av 2011 hur galet spännande och livsförändrande året 2012 skulle bli. Jag hade planerat att börja träna massor och njuta av det sista halvåret som vårdledig för att sen börja arbeta lite mera på hösten. Men det gick inte riktigt så som jag tänkte mig, kan man väl säga….Det blev spännande på ett annorlunda sätt. Mycket svårare, men säkert bättre i längden. Är jätte tacksam för detta år och ser framemot 2013!

I början av året 2012 var vi mycket ute, åkte lite pulka och promppade med vår härliga nya dubbelvagn MB Dueten. Elvin var 2,5 år och Leona ”nästan” året så de båda sov ännu dagssömnen gott i ur och skur.

IMG_2508

IMG_1989

Min vän Viki födde en fin pojke i början av januari och jag fick bli Daniels gudmor. Då visste jag inte ännu att jag också ännu skulle föda en fin pojke i slutet av samma år. Helt galet!

IMG_2150

IMG_2407

Dom här två började äntligen leka tillsammans! Leona lärde sig stå upp och blev jätte högljudd. Hennes ”true nature” kom fram, dvs. hon förvandlades nog redan då till den ”Bus-Fia”, ”Vilda-Tilda”, som hon fortfarande är.

IMG_2038 IMG_2216

IMG_2309

Träffade mina flickkompisar lite och vi snackade som vanligt om barn, graviditet, män och jobb. Snusade lite på lilla gudsonen utan att veta vad som pågick i min egen mage.

IMG_2383

Vi förberedde oss inför den 6 veckor långa pappamånaden i mars. Provade simdräkter och planerade smått inför resan till Egypten. Vi skulle spendera 2 veckor där och bara chilla, simma, dricka lite skumppa när barnen somnat, läsa och njuta.

IMG_2658 IMG_2660

Men det skulle inte bli någon skumppa för mig eftersom vi fick veta att jag var gravid. Stooor chock först men sen tyckte vi att det skulle bli roligt. Mera såna här i vår familj! Oh my God!IMG_2710

Den här härliga och temperamentiska lillan damen fyllde 1år den 2. mars. Vi firade med minikalas åt vänner och även ett släktkalas.

IMG_3240

SAM_3119

IMG_3371

Elvin var glad han fick vara ledig från dagis hela mars och pappa blev hemma.  Jag jobbade lite mera än vanligt på Name it före vår resa. Elvin fick en sticka i foten och måste vila sig på soffan…

IMG_2913

IMG_2928

Äntligen var det dags för 2 härliga veckor i Sharm el Sheikh, Egypten. Inga drinks för mig , nej men en massa annat kul. Simma, äta i buffén, gå på minidisco, sova, simma mera, läsa en hel bok och bara slappa. Mådde fortfarande lite illa men som tur fick man sova bra under resan, för barnen härjade så mycket på kvällarna att det var inga problem att få dem i säng. Riktigt lyckad resa fastän Egypten inte riktigt kanske var min ”tekopp”…

EgyptenCollage

Efter resan började snön smälta så småningom och man kunde t.o.m. leka lite i praken och på vår insnöade bakgård. Leona hölls och stå upp, men kunde inte gå ännu…

IMG_3174

IMG_3196

IMG_3200

I slutet av mars fick vi se vår 5. familjemedlem på ultraljudet och jag grät som aldrig förr. Allting som känts så förvirrande och overkligt blev mera verkligt och vi började inse att vi verkligen behöver en ny bil…

IMG_2986

På påsken sökte Elvin och Amelie kusinen efter påskägg hos famo & fafa medan småsyskonen Leona och Liam bara fick titta på i vagnen.

IMG_3019

SAM_3692

På våren blev Elvin bra på att cykla! Barnen lekte ute i sandlådan, Elvin var sjörövare på dagisets maskerad och jag och Leona ”modeller” på Seppälä…Aijo! Leona lärde sig gå i maj som 1 år 2månader gammal. Vilken fröjd!

IMG_3296

IMG_3427

IMG_3434

IMG_3444

IMG_3449

IMG_3693

Sen blev det sommar och sommarlov. Min mage blev större och människor märkte att ”vi igen” skulle få barn. Elvin fyllde 3 år vid midsommar och vi hade ett härligt kalas ute på vår gård. . Leona hade fått plats på samma dagis som Elvin, i samma grupp. Vi var jätte glada över det!!

IMG_3794

IMG_3860

IMG_3998

Då pappa hade sommarlov var vi några veckor på landet. Skönt!! Barnen älskade vattenlekarna…

IMG_3960

IMG_4905

IMG_4940

IMG_4945

IMG_4081 IMG_4088 IMG_4089 IMG_4090

Sommaren fortsatte i ”stan” och ungarna hade blivit allt mer som ”tvillingar”. De busade och härjade en massa…

IMG_4042 IMG_4052 IMG_4054

Leona blev intresserad av babysar och skötte sin (min gamla) baby jätte fint. Jag blev glad och tänkte att hon hoppeligen också vill sköta om nya babyn lika fint. Vi besökte Mumindalen och gjorde en kryssning till Sverige med farföräldrarna i augusti och då jag var riktigt well done med graviditeten.

IMG_4064 IMG_4121 IMG_4130 IMG_4126

Chillande och lekar hemma…

IMG_4208 IMG_4212 IMG_4252 IMG_4276Magen växer och klockan tickar!

IMG_4403

IMG_4221


IMG_4224

Leona blev en dagisflicka och det gick jättebra!

IMG_4447

IMG_4453

IMG_4467

IMG_4457

Vi var jätte trötta i oktober och väntade bara på att babyn skulle födas och att graviditetstiden skulle ta slut…

IMG_4474

Här var det ännu bara vi två…Elvin 3 år 3 månader och Leona 1 år 7 månader

IMG_4479

Precis innan babyn skulle födas i oktober beslöt vi oss för att sälja vår lägenhet för vi hade nappat på ett härligt egnahemshus. (Huset i oktober och december)

IMG_5145

IMG_5185

Sen föddes HAN äntligen, 2 dagar före beräknat datum på 3 timmar. 15 oktober 2012, kl.7.08. Vi var trötta och lyckliga.

SAM_0037

IMG_4487

Plötsligt var vi fem… Stoltast av alla var nog storebror Elvin!

IMG_4508

IMG_4518

IMG_4537

Dom här två blev plötsligt jätte stora, fast Leona visste nog inte vad hon skulle vara.

IMG_4575

Aaron chillade bara de tre första veckorna…

IMG_4582

Sen började han gråta mycket…det var säkert magen? Kolik? Skulle gå om senast vid 4 månader, sa alla….

IMG_4831

Julen närmade sig och vi hann varken pynta, pyssla eller göra julkort. Det var full rulle på med tre barn, husköp och livet.

IMG_4844

 Vi fortsatte med livet så gott vi kunde, men utan hjälp av andra omkring oss skulle det inte ha funkat. Aaron sov bra ute men grät mycket på kvällarna.

IMG_4883

IMG_4882

Dom två äldre tyckte om varandra fastän de grälade mycket och älskade sin lillebror. Alla ville vara i famppun samtidigt. Det var svårt.

IMG_4884

 

Det var tungt och alla var trötta. Men vi hade bra saker att se framemot. Så vi kämpade.

IMG_4885

IMG_4909

IMG_5146

Julen kom och gick. Alla hade varit snälla och fick julklappar.

IMG_5186

Aaron blev lite lugnare och verkade vara en go´ typ.

IMG_5202

IMG_5196

Det här blev sen också jätte långt och tog jätte länge att göra. Tack om du orkade läsa hela inlägget…Tack för året 2012 och välkommen 2013!

Tack för att just DU har läst min blogg. Berätta gärna vad du skulle vilja höra mera/mindre om…Kram!

// Jenni

10 thoughts on “”Mitt 2012”

  1. Det var nog inte någon kort årskrönika. Och jo det tar tid att sätta ihop en sådan. Har nu jobbat med min i snart ett dygn, 3månader kvar. Inatt gick jag två och sova. Det kommer bli så platt fall när den är färdig, liksom hur kan det ta så länge att sätta ihop några bilder.🙂
    Kiva att du orkade pyssla ihop en. Säkert ett omtumlande år men samtidigt härliga minnen.

    • Nä det blev nog inte så kort sen heller. Var uppe till 0.30 o orkade sen inte mera gallra på fotona…Väntar med iver på din årskrönika!!

  2. Roligt att du orkade skriva en årskrönika, det var kul att läsa om ert år! Jag läser gärna helt vanliga juttun om er vardag, fortsätt som förut alltså:)

  3. Roligt att läsa årskrönikan! Nu blev jag lite sugen på att själv göra en men det skulle nog ta för mycket energi😉
    Jag läser gärna om vardagliga ting, och tycker om när du ”vågar” skriva om det som känns jobbigt. Alltför många har sina glansbildsbloggar😉 Ett gott nytt år Jenni! Och kom o hälsa på till jobbet nån dag, vi har ju flyttat till Hagnäs nu!

    • Tack Nadja!! Jag försöker att skriva ärligt men så klart inom ramen av vad som kan offentliggöras…du vet. Kommer och hälsar på er alla med minstingen bara ni har etablerat er och vardagen rullar på där, är flytten över redan? Vi har ju vår egen flytt som nu kommer att ta hela januari packandet-flyttangdet osv. Så senast i februari? Med alla tre vågar jag inte komma…:)

  4. Tack för en helt superfin blogg, denna är en av mina nya favoriter! Känner dig inte men vi har nog en massa gemensamma bekanta!🙂 Fortsätt med samma stil!!

Kommentera

