Aaron, magen och matandet…

Första månaden med Aaron har gått så snabbt. Så otroligt mycket har hänt med husköp och allting, hinner knappast fatta allt. Fastän allting gått bra i det stora hela har det ändå varit hektiskt och jobbigt stundvis. Känner igen mig i två blogginlägg som publicerats denna vecka, det är Hannahs och Sarahs. Som om jag skulle ha skrivit det!

Precis då jag trodde att vi klarar oss utan extramjölk så har Aaron varit jätte grinig i många dagar och kanske det har något samband. Vet inte, men efter att ha ammat på morgonen fr.om. kl.06-11 med en minimal kiss- och morgonmålspaus så måste jag ge flaska. Han drack 100ml. Han hade svårt att somna ute i vagnen men somnade i sovpåsen på sängen. Hans mage funkar jätte dåligt och det är ju säkert därför han gråter och vrider sig. Vi försöker jumppa honom nu varje dag och hoppas innerligt på lite bajs…stackars lilla man!

Om detta gråtande och missnöje fortsätter måste vi väl prova på zonterapi eller något annat. Som tur har vi läkare på tisdagen så får vi se vad hon tycker om detta och vikten. Jag gör allt för att min egen mjölk skulle räcka men det är så himla svårt att hinna äta och dricka själv, vila, pumpa, amma och ge extra mjölk. Sen vill man ju hinna vara med de äldre barnen…Viktigast är ju nu att Aaron växer så nu får man bara ta sig till lätta lösningar (för hela familjen). Är ledsen över att amningen inte funkar lika bra som med de andra, men kanske det bara är så då man har två andra små att hålla reda på. Får väl börja ge mera extra mjölk och hoppas på att delamma i alla fall.

På eftermiddagen skall vi och simma med storisarna, en välförtjänad stund ”bara” med dem! Aaron får vara hos famo&fafa i ett par timmar.

Aj, aj min lilla mage!

12 thoughts on “Aaron, magen och matandet…

  1. Voj lilla gubben!:/ Kolla fast några dagar om han verkar nöjdare med extra mjölken o om de hjälper så kan ni ju satts på att ge extra fast på morgon o till natten el hur ni vill. O så ammar du resten av tiden. Och lite klokare är ni efter läkarbesöket då ni ser hur vikten är. Små gråtande bebisar med sjuk mage är inte kul alls. Hoppas det lättar!

    • Jo så måst man väl göra. Bestämma just när man ger så behöver man inte tänka på det desto mera, det är bara en matning bland alla hundra.Han verkar just missnöjdast på morgonen (äter många ggr och länge) och/eller på eftermiddagen, lite beroende på om han sovit länge eller inte alls. På kvällen sover han sin första längre etapp (som kan vara den enda under hela dagen) fr.om. kl.20-> och verkar helt nöjd då, skriker inte på natten alls. Jag matar bara alltid då han lite ens gnylar, kanske det därför sen inte ”finns” ngn mjölk kvar på morgonen?

  2. Jo precis, en matning bland många! I princip borde det ju finnas mera o mera mjölk desto mera han äter men vad vet man vad de händer inne i brösten😉

    • Det kommer nog mjölk, men varför han inte sen är nöjd, vet jag inte. Kanske min mjölk är fettfri eller kanske det kommer för mycket/lite. Kanske han bara är en otålig baddare…? Brösten är minsann ett mysterium, både för män och kvinnor.

  3. Buu för bråkiga magar!😦
    Jag rekommenderar varmt att ni testar på EC (eller light EC om man inte gör det hela tiden, vilket vi nu int eorkat, utan bara vid blöjbytetn eller om man märkt att babyn börjar krysta/kämpat med luftbubblor). Alltså att man har babyn och kakka/kisi ovanför lavoaren/byttan/nåt. Då töms tarmarna så MYCKEt lättare på luft och bajs. Här hittar du en finlandssvensk tråd om ämnet med bild för hur man ska hålla i babyn.
    http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=3&t=21962&hilit=bl%C3%B6jfritt
    Med de två yngre har vi börjat redan på sjukhuset då de fötts och de lär sig jättefort att koppla ihop psss ljud med att uträtta behoven. Prova! Ni kan ju bara vinna på det!🙂
    Har du druckit amningté? Jag brukade koka några koppar och hälla det i en kanna från vilken jag sedan drack under dagens lopp (kallt). Då får man i sig vätska och det borde ju vara skonsamt för den lilla magen. O kom nu ihåg at äta kvinna!🙂 Bra oljor. Kanske fiskleveroljkapslar?! Det äter hela vår familj.
    Lycka till!

    • Tack för tipsen, skall prova! Dricker amerikanskt amningste dagligen och försöker äta (annat än mörk choko) lite hela tiden. Undrar just bara hur mjölken inte kan räcka till då jag tycker att jag vissa dagar ammar hela tiden, men sen vissa dagar mindre. Nu ger jag igen då extra från flaska.

      • För mig har det gällt att lugna ner mig då jag börjat fundera. Tänka att de nog klarar det (brösten alltså) om jag bara inte hetsar upp mig. Druckit ett stop vatten just innan (eller under, då jag plötsligt kommit ihåg min deal med mig själv) amningen. Försökt andas djupt och flytit bort till nåt zenliknande ställe i huvudet (inte lätt med en ilsket sugande igel vid ett av de känsligaste ställena på kroppen!) som vid sammandragningarna vid förlossningen.
        Bär du honom i nåt? Om han sku gå med på att hengaile/sova där istället medan du känner att dina boobs får en liten behövlig paus. Om det sen sku mätta honom om han får allt på en gång istället för under en lång period av lite smuttande. Fast enligt alla källor så producerar ju bröstet hela tiden mer mjölk fast det inte sku kännas så..och den feta bakmjölken borde väl mätta bättre.
        Men om det känns bra att ge flaska, om han verkar må bättre av det, ge! Jag försöker bara ge tips efter egen erfarenhet.🙂

        • Bra tips och pointers än en gång Melli! Thanks! Försöker, försöker vara den kolugnaste zen morsan i Esbo men…det lyckas ibland bättre och sämre. Bär på Aaron alltid när jag hinner i en Amazonas carry sjal som är jätte lätt, bara två ögglor.

  4. Usch, förstår verkligen hur det känns. Själv har jag nästan helt fejdat amningen nu, ammar bara på natten och kanske en skvätt på dagen. Det blev så då viktkurvan började vara för dålig och ungen gnällig. Mer mat = nöjd bebbe, enkel ekvation.🙂

    • Vi får se hur detta fortsätter o vad läkaren säger på tisdagen. Har fått springa regelbundet på viktkontroller med alla mina barn i snart 3,5 år så är ganska van och jävla trött på det. Tror inte att någon bröstmjölk eller ersättning i hela världen får mina ungar runda, om det nu sen heller är idealet. De har alla alltid varit på sina egna – kurvor…shmurvor. Suck.

    • Briiffaan sulle livenä😉 Kiteytettynä: Aaron einoo tyytis ja itkeskelee, en tiiä onko maduvsivoja ja/tai nälkä. Nyt tilattu vyöhyketerapia aika ja toiv. auttaisi. Sovitaan treffit pe?

Kommentera

