Första dagarna hemma

Idag är lilla Aaron 4 dagar gammal, vi kom hem i onsdags. Första mötet med större syskonen gick bra, båda var jätte nyfikna på babyn och Elvin speciellt mycket försiktig. Då de kom hem från dagis på onsdagen väntade jag och Aaron här hemma. Leona utbrast glatt ”vauva” när hon såg honom och Elvin tyckte han var så söt.

På kvällen åt vi soppa och glass och så härjade ungarna på precis som vanligt. De kommer gärna och pussar babyn och vill titta på när man ammar. Nu då vi varit hemma i 2 dagar alla fem märker jag hur jätte jätte viktiga alla rutiner är för mina barn. Vi har nämligen inte haft några alls under de senaste dagarna. Serverat (snabb) lunch 3-4 olika tider, 2 olika middagar, knappt hunnit dusha eller äta (jag), vissa har vägrat sova och äta samt bråkat och lekt mycket mera än vanligt. Jag och pappa (som varit mest med E ovh L) har haft helt fullt upp och sen när man lägger till sömnlösheten (max. 1t snuttar) och ryggsmärtan samt smärtan som kommer med amningen är jag nog helt halleluja då barnen igen återvänder till dagis på tisdagen. Men jag klagar inte, helt härligt att alla vara tillsammans och uppleva detta vardagskaos som är helt naturligt.

Idag skickade jag pappa och barnen till öppna dagiset för att själv få vila och dusha före vi skulle till rådgivningen och vägas kl.12. Hann knappt dusha efter att pappa farit iväg då det skulle ammas och matas. Har helt glömt hur länge allt tar…Pappa tog med sig mat åt barnen och planen var att han promppar dit med vagnen så han sen får båda ungarna att sova dagssömn på vägen tillbaka. Det lyckades! Efter att jag och Aaron var tillbaka sov de alla tre en kort stund samtidigt. Just passligt så vi vuxna hann äta lite ”junk food” som jag inte kunde motstå att köra efter…

Aarons vikt hade förresten börjat stiga nu så bara 230g tills han nått sin födselvikt! På tisdagen första ”riktiga rådgivninsbesöket” hemma hos oss.

Idag hade vi lite mera rutiner än igår, kanske imorgon ännu mera…? Babysteps. Fastän jag är skittrött så är jag urlycklig för alla mina tre små!

20121019-191928.jpg

20121019-191947.jpg

20121019-191959.jpg

3 barn som sover samtidigt!

20121019-192117.jpg

20121019-192125.jpg

4 thoughts on “Första dagarna hemma

      • Haha, jag ville också tvätta byke när jag kom hem från sjukhuset! Tror det beror på att man vill göra något vanligt och vardagligt igen, när något så stort har hänt i ens liv. Och jo, vi försöker också hålla ordning på den vanliga dagsrutinen så att Ida inte blir för confused.

        Ha det bra och njut av allt trots sömnbristen! Kram

Kommentera

