Förlossningen 39+5 (15.10.2012)

Förlossningen kan kallas även denna gång för en ”smidig snabbleverans”. På söndag hade vi bostadsvisning, fick ”sålt” lägenheten på 3 timmar, pustade ut lite och öppnade en flaska Cava. Jag badade bastu och drack 1,5 glas skumppa och frågade min man ”är det ok att föda nu?”. Han svarade ja!

Tänkte att med dessa ord går det nog över igen minst 1 vecka. Kl. 04 vaknade jag för att gå på toaletten och så gick fostervattnet. Har aldrig upplevt att mina förlossningar börjar så, så det kändes lite spännande. Googlade i sängen vad man skall göra och kom fram till att man nog skall ringa sjukhuset. Bra att jag gjorde det, för de sade att de hade fullt just nu, men att jag skall ringa tillbaka kl.9-10 senast eller då värkarna börjat. Då tänkte jag nog att jag nog kanske har fött då…Kl.5.30 hade värkarna redan börjat och var ganska genast sjuka och regelbunda. Fick ringa min mamma många ggr att hon nog skall börja komma genast, hon fick vänta på taxin en stund. Pappa blev väckt 05 tiden och fick nog dra på sig kläderna illa kvickt…

06.20 kom min mamma och med det samma var vi ut ur dörren. Det tog oss nästan 30min att köra (så hårt man kunde) till Barnmorskeistitutet och då vi kom fram fick vi komma in i förlossningssalen direkt. Jag var arg och hade ont och bad om en epidural genast. Barnmorskan sa att hon ”satt min beställning vidare”, medan jag sög i mig lustgas och svor som en sjöman (dotter till en iaf). De kollade läget och sade de magiska orden som jag varit rädd för ”tyvärr kan du inte få något mera, för du är fullt öppen”. Mera svordomar.

Pappa var inte i salen utan hade sprungit för att parkera bilen så jag blev lite rädd att han skulle missa hela shown. Bad om att få något annat än lutgas och de lovade att ge en pudendal bedövning. Vid detta lag var klockan säkert 07 och 07:08 föddes en liten pojke! Efter förlossningen var vi paffa över hur snabbt det gått igen (3 timmar) och att lilla Ru var en liten perfekt pojke med måtten 3460g och 48cm. Mitt vänstra ben var alldeles domnat och det kom fram att bedövningen börjat funka först efter att babyn var ute. Benet blev helt normalt efter ett par timmar som tur.

Allt som allt var det lite skrämmande men snabbt över. Hade ju liksom inga andra val än att hänga med…Är ytterst tacksam och glad över att ha fått föda alla våra fina barn i Storkboet på Barnmorskeinstitutet. Älskar stället och om jag skulle vara snäppet modigare skulle jag gärna också vara en barnmorska. Verkar nog vara som ett av världens finaste jobb! Tack, tack & tack åt alla inblandade!❤

På bilden alla härliga ungar som nyfödda.

Elvin 06/2009

Leona 03/2011

Aaron 10/2012

Image

9 thoughts on “Förlossningen 39+5 (15.10.2012)

  1. Oj så snabbt! Tack att du skrev om detta, ÄLSKAR att höra om förlossningar🙂 Det är lite kvinnornas motsvarighet till männens inttijuttun, man kan tala hur mycket som helst om det🙂

    • Jag älskar också förlossningsstoryn!! Du följer säkert med på tv nu serierna: Jordemor, Teiniäidit och Erilaiset äidit? Jag har nu missat ngra delar men som tur finns digiboxen, repris och Yle Areena…

  2. Vilken härlig förlossning du verkar ha haft. Som min senaste. Det blev ju i misstag helt luomu och gick ungefär lika snabbt. Häftigt! På andra fick jag också epidural som började verka då han kommit ut.🙂

    Stort stort GRATTIS!!

    • Jo verkligen härlig, nu efteråt tänkt, men så klart skrämmande just då. Men jag visste som tur (eftersom Leonas födsel var precis likadan) att det snart skulle vara över. Tackar för gratulationerna!

  3. Låter som att du hade en fin förlossning trots att du inte riktigt hann få smärtlindring, vad fort det gick! För mig tog det 9h, fast det var min andra förlossning – hade väntat mig att det skulle gå snabbare, men icke. (Får nu se om jag får till stånd att skriva min förlossningsberättelse också, verkar aldrig få det gjort, alltid kommer det något i vägen)

    • Jag skulle gärna ha upplevt en lite längre förlossning så jag själv ”hunnit med” mera, men å andra sidan är det ju sen snabbare över om det går så här snabbt. Hoppas du ändå hade positiv fiilis över din andra förlossning, iaf blev reultatet superfint!

  4. Jaa det gick fort🙂 . E helt ny här på din blogg, kom in här av en slump via riikkas blogg. Tänkte lämna ett spår av mig här. Kul att våra barn e nästan på pricken lika gamla🙂 vi har en Edith 7/09, Elin 3/11 och Agner 9/12. å vilka vackra namn era barn har.

      • Lite magknip och avundsjuka mellan varven men annars riktigt bra. Det tar bara en evighet att få hela rasket ut på samma gång. Idag fick Edith åka med grannen till lekis så vi fick en lugn start på morgonen jag Elin och Agner, sånt uppskattas🙂. Hur går det för er ? Och grattis till killen🙂

Kommentera

